Susanul e o plantă ce poartă cu sine o istorie nobilă și prestigioasă, încă din perioada Antică. Cele mai multe istorisiri sunt bazate pe efectele sale benefice asupra frumuseții și corpului. Se spune că pentru a-și prelungi tinerețea, femeile din Babilon preparau amestec de semințe de susan și miere (halva), iar soldații romani îl consumau pentru virilitate și putere. Datorită echilibrului perfect între proprietățile sale nutritive și gustul complex, susanul e o plantă cu numeroase calități asupra sănătății. De aceea, mulți îl știm ca fiind aliment medicinal pentru că prezintă o serie largă de beneficii. Această plantă este cunoscută pentru semințele ei ce sunt folosite adesea ca ingrediente în bucătărie, însă ne putem bucura de proprietățile lor și în alte forme de procesare (presare la rece sau măcinare): ulei și făină.

Uleiul de susan

ulei presat la rece susan

Ulei de susan presat la rece Ollio

Uleiul de susan a fost descoperit în India Antică, în acele vremuri fiind cel mai căutat produs după petrol. Acest lucru e datorat calităților sale atât pentru frumusețea exterioară, cât și pentru efectele sănătoase asupra corpului. Fiind bogat în vitamine, o linguriță de ulei de susan presat la rece are 53 de kcal și conține 1,6 g proteine, 1,2 g fibre, 2 g carbohidrați, 88 mg de calciu, 57 mg de fosfor, 42 mg de potasiu, 32 mg de magneziu, dar și zinc, seleniu, fier și sodiu. De asemenea, are un conținut ridicat de vitamina B9 și lecitină, ceea ce îl face esențial în formarea celulelor și în buna funcționare a sistemului nervos, endocrin și cardiovascular.

 

Pentru ce este utilizat uleiul de susan:

  • Efectul bactericid și antifungic al acestuia au un rol esențial în combaterea afecțiunilor gingivale, precum afte bucale și gingivite. Medicii recomandă utilizarea lui pentru a preveni parodontoza în felul următor: se aplică două – trei picături seara, după spălarea dinților. Se masează ușor, iar apoi procedura este reluată în fiecare seară, pe o perioadă de minim trei luni;
  • Pentru a păstra inima sănătoasă, poți să urmezi o dietă corespunzătoare bazată pe ulei de susan;
  • Dacă ai tenul deshidratat și lipsit de vigoare, îl poți folosi pentru a deschide porii și a hrăni suprafața pielii ce e afectată de impurități;
  • Uleiul de susan e recomandat și pentru grija ce o porți copiilor tăi: poți să îl folosești în tratarea iritațiilor și în eliminarea bacteriilor agresive;
  • Dacă ai probleme cu colonul, consumul moderat și regulat de ulei de susan ajută la curățarea și prevenirea bolilor de acest tip;
  • Magneziul specific are rol în detoxifiere și menținerea organismului hidratat;
  • Atunci când stresul e o grijă pentru sănătatea ta, poți să apelezi la consumul de susan, întrucât conține o cantitate mare de magneziu.

 

Recomandări gastronomice

Cel mai des, acest ulei este folosit în bucătăria orientală, în special pentru pregătirea cărnii de pasăre. Datorită faptului că suportă foarte bine căldura, este un ingredient potrivit pentru prepararea legumelor, fructelor de mare și carnea gătită pane. Dacă sunteți un fan al salatelor, îl puteți folosi drept dressing pentru următoarele combinații: spanac și nuci, broccoli sau bobi.

faina susan

Făina de susan

 

 

Făina de susan

Spre deosebire de uleiul de susan care se realizează prin presarea la rece a semințelor, făina este fabricară din semințele ce sunt măcinate fin. Principalele beneficii ale consumului acestui tip de făină sunt prevenirea bolilor osoase și menținerea sănătății dinților, pielii și părului.

 

Recomandări gastronomice

Făina de susan este mai practică decât uleiul de susan de utilizat în bucătărie pentru că o poți folosi în gătirea unei palete mai mari de produse: halva, pâine, clătite, brioșe și alte deserturi sănătoase. Se poate folosi chiar și în smoothie sau în iaurtul de la micul dejun.

Ollio recomandă cu căldură utilizarea susanului în prepararea mâncărurilor preferate. Fericirea bunului gust al mâncărurilor pe care le pregătești pentru tine și cei dragi vine din ingredientele sănătoase.